داستان نویس vs. نویسنده

در مورد “داستان نویسی” خیلی چیزها گفته میشه. اما کمتر پیش میاد که آدم ها سوال بپرسن و بجای انبار کردن اطلاعات دنبال جواب باشن. اول از همه باید چی بپرسیم؟

به نظرم اول از همه باید پرسید:

۱- داستان چیه؟

۲- نویسنده کیه؟ داستان نویس کیه؟

سوال اول جواب زیاد داره. خیلی ها با کلمات قلنبه سلنبه بهش جواب میدن و خیلی ها اونقدر فلسفه بافی که آخرش به جایی نمیرسن. اما به زبان ساده، داستان ماجرای یه آدمه که یه سری اتفاقا براش میفته و این ماجراها از یه جایی شروع میشه و به یه جایی میرسه.
سوال دوم، نویسنده و داستان نویس. این دوتا یکی هستن یا باهم فرق دارن؟ این یکی سوالیه که تا حالا کسی نپرسیده. واسه ی همین به عنوان اولین نفر این رو میپرسم. فکر کنید… تا حالا شده که از این کلمه ها (نویسنده و داستان نویس) برای توصیف دو تا آدم مختلف استفاده کنید؟ چی میشه که به یکی میگن نویسنده و به یکی میگن داستان نویس؟ ممکنه به ذهنتون برسه به کسی میگن نویسنده که کتابشو چاپ کرده. از اونور به کسی میگن داستان نویس که هنوز اثر چاپ شده ای نداره. با ارفاق قبوله. اما میتونه تعریف بهتری داشته باشه.

داستان نویس کسیه که ساختار داستانی رو بلده و پیاده میکنه، اما نویسنده کسیه که داستان های ناب و زنده خلق میکنه. به عبارتی، همه میتونن داستان نویس بشن (چطور داستان نوشتن یادگرفتنیه)، اما هر کسی نمیتونه نویسنده بشه.

اما اینارو بدونیم که چی بشه؟

اگر حال و حوصله ش شنیدنش رو دارید، منتظر ادامه ش باشید.

2 نظر

  1. به نظرم تعریف داستانت نیاز به اصلاح دارد. چون الزاماً داستان ماجرای یک آدم نیست، ممکن است ماجرای یک حیوان، یک روح، یک روبات و یا حتی یک شئی باشد.
    از طرفی به نظر من نویسنده عنوان عامی است که به فردی که یک اثر مکتوب غیر شعر مینویسد تعلق میگیرد. اثر نویسنده میتواند یک مقاله، یک کتاب علمی/تاریخی/اجتماعی/سیاسی/طنز و… باشد. اما داستان نویس کسی است که به طور اختصاصی به کار نوشتن داستان مشغول است. پس داستان نویس یک نویسنده هم هست. اما نویسنده الزاماً داستان نویس نیست.

    • کاملاً حق با شماست! نمیدونم چرا در مورد تعریف داستان همچین اشتباهی کردم. در مورد نویسنده و داستان نویس هم باید نسخه ی اول این نوشته رو برگردونم. در اصل “داستان نویسی” و “نویسندگی خلاق” بود و توی این نسخه خلاصه ش کردم به داستان نویس و نویسنده. اونطوری درست نمیشه؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *